Onze Historie: Een Reis van Toewijding en Groei

In het prille jaar 1983 bundelden de dames Khira Dadi, Leila Battah, Katrien v.d. Westeringh en Touria Mammar hun krachten. Samenkwamen ze in een bescheiden kantoortje onder een flatgebouw in de Antillenstraat in Leiden-Noord. Wat begon als informeel samenzijn groeide al snel uit tot een gemeenschap van vrouwen die vergelijkbare uitdagingen deelden. Integratie in de Nederlandse samenleving, vooral wanneer de Nederlandse taal nog niet machtig was, bleek een prangende kwestie voor velen.

Na verloop van tijd werd duidelijk dat er behoefte was aan een blijvend aanspreekpunt. Zo werd op 30 juni 1993 Stichting Arabische Vrouwen Narcis officieel opgericht. Vanaf dat moment organiseerde de stichting educatieve bijeenkomsten over uiteenlopende onderwerpen, zoals opvoeding, culturele diversiteit, pensioen en AOW, gezondheid, en persoonlijke verzorging. Jaarlijks trokken de vrouwen erop uit voor een dagje uit, waarbij ze gebieden verkenden waar de Nederlandse taalbarrière anders een obstakel zou vormen.

In 2018 stond de stichting voor een nieuwe uitdaging, toen ze moesten vertrekken uit hun vertrouwde onderkomen aan de Driftstraat 77. Dankzij de steun van de gemeente Leiden en de genereuze subsidie van Fonds 1818, kon Stichting Narcis verhuizen naar een nieuw onderkomen in het Gebouw aan het Arubapad 2. Hier creëerden ze niet alleen een warme huiskamer, maar ook een veilige haven voor alle vrouwen die ze ondersteunden.

Naast hun inzet voor Arabische vrouwen viert Stichting Narcis ook met toewijding islamitische feestdagen en tracht ze andere Leidse organisaties daarbij te betrekken. Bovendien hebben ze zich niet beperkt tot het ondersteunen van vrouwen alleen. Ze werkten samen met verschillende partners, zoals Meander en Stichting jongerenwerk Leiden, om (allochtone) jongeren via sport meer te betrekken bij de samenleving.

Tevens verleenden ze hun medewerking aan het project "Kiezen voor Werk 2.0" van Diversion, waarbij vrouwen training en begeleiding kregen om hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. De inzet van partners, zoals Visie-R en later DZB, resulteerde in succesvolle afrondingen van de training voor talloze vrouwen.

Sinds 2019 heeft Stichting Narcis samen met Liza Sporttenderwijs informatiemiddagen en workshops georganiseerd. Ook sloten ze een samenwerkingsverband met de Stichting Irakese Vrouwen, waardoor ze hun missie om vrouwen te versterken en de samenleving inclusiever te maken, konden voortzetten en uitbreiden.